گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

بیماری‌های قلبی عامل اول مرگ و میر ایرانیان است| تاثیر کرونا بر آمار مرگ بیماری‌های قلبی

  • کد خبر: ۲۰۶۲۹۰
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
بیماری‌های قلبی عامل اول مرگ و میر ایرانیان است| تاثیر کرونا بر آمار مرگ بیماری‌های قلبی
رئیس انجمن قلب و عروق ایران و رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی گفت: بیماری‌های قلب و عروق نه تنها در ایران بلکه در دنیا مهم‌ترین علت مرگ و میر انسان‌هاست.

به گزارش شهرآرانیوز، فریدون نوحی در این مورد اظهار کرد: بیماری‌های قلب و عروق نه تنها در ایران بلکه در دنیا مهم‌ترین علت مرگ و میر انسان‌هاست. به طور کلی فشار خون، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن و مصرف چربی‌های مضر مهم‌ترین علت بروز این بیماری‌هاست، اما در مورد تعداد مرگ و میر، بار مالی و هزینه‌های اقتصادی این بیماری‌ها مسئولان وزارت بهداشت باید توضیح بدهند و انجمن قلب و عروق در این زمینه تحقیقی انجام نداده است.

هزینه هر استنت قلب برای یک بیمار ۲۰ میلیون تومان است یعنی بیماری که در یک عمل آنژیوگرافی به سه استنت نیاز داشته باشد حداقل باید ۶۰ میلیون تومان پرداخت کند.

رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی گفت: آنچه ما می‌دانیم این است که به علل مختلف تعداد زیادی از بیماران از اقصی نقاط کشور برای درمان به تهران می‌آیند. حدود ۶۰ درصد بیماران بیمارستان قلب شهید رجایی بیماران ارجاعی از شهرستان‌ها هستند به همین علت با ازدحام، صف‌های طولانی و سرگردانی بیماران برای پذیرش در این بیمارستان و برخی دیگر از بیمارستان‌های دولتی مواجه هستیم، زیرا هزینه‌های درمان این بیماری‌ها در بخش خصوصی بسیار بالاست و اکثر مردم توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند. بیمه‌ها نیز در هیچ جای دنیا پوشش ۱۰۰ درصدی برای هزینه‌های بیماران قلبی را ندارند.

وی افزود: از بین بیماری‌های قلبی در گذشته بیماری‌های رماتیسمی و بیماری‌های مرتبط با دریچه قلب شیوع بیشتری دارند، اما در سال‌های اخیر بیماری‌های عروقی مانند سکته‌های قلبی و مغزی شایع‌تر هستند. وزارت بهداشت با همکاری اورژانس کشور طرح کد ۲۴۷ را برای بیماران دچار سکته حاد قلبی و کد ۷۲۴ را برای مبتلایان به سکته حاد مغزی به معنای انتقال و درمان سریع این بیماران در زمان طلایی به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته اجرا کرده است که هنوز هم در حال اجراست.

نوحی گفت: در مورد پوشش بیمه‌ای نیز به طور کلی حدود ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران بستری در بخش دولتی و ۷۰ درصد هزینه‌های دارویی و ویزیت سرپایی در بخش دولتی از سوی بیمه‌ها پوشش داده می‌شود، اما اگر این بیماران به بخش خصوصی مراجعه کنند، عمده هزینه آن را که به صورت آزاد محاسبه می‌شود و بسیار گران‌تر از بخش دولتی است باید خودشان بپردازند. من از میزان هزینه درمان بیماری‌های قلبی در بخش خصوصی اطلاعی ندارم، اما قطعا خیلی بالاست و در توان بسیاری از افراد نیست.

مهم‌ترین عوامل بیماری‌های قلب و عروق

طاهره سماوات، متخصص قلب و کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی وزارت بهداشت در ادامه گفت: متاسفانه در مورد بار اقتصادی بیماری‌های قلبی در وزارت بهداشت کار تحقیقی انجام نداده‌ایم و اطلاعاتی نداریم، اما در مورد عوامل خطر این بیماری‌ها می‌دانیم که فشارخون، کم تحرکی، مصرف دخانیات و اضافه وزن مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی است. بررسی‌های آماری در افراد بالای ۱۸ سال در ایران نشان می‌دهد که ۳۲ درصد ایرانیان بزرگسال فشار خون بالا دارند، ۵۱ درصد کم تحرک هستند، ۶۳ درصد اضافه وزن (یا چاقی) دارند و حدود ۱۴ درصد ایرانیان بزرگسال نیز دخانیات مصرف می‌کنند.

وی افزود: در مورد شاخص عمر از دست ایرانیان ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز اطلاعات دقیقی نداریم، اما می‌دانیم که بیماری‌های قلبی و عروقی بعد از تصادفات دومین عامل عمر از دست رفته ایرانیان است، زیرا متوسط سنی افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند نسبت به فوتی‌های بیماری‌های قلبی کمتر است.

میانگین سنی فوتی‌های بیماری‌های قلبی حدود ۷۰ سال است. در مورد شاخص ناتوانی یعنی میزان افرادی که به علت بیماری‌های قلبی در ایران دچار ناتوانی یا معلولیت می‌شوند و کیفیت زندگی آن‌ها پایین می‌آیند نیز که در سوالات شما بود، متاسفانه آماری در وزارت بهداشت نداریم.

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی وزارت بهداشت گفت: در مورد پوشش بیمه‌ای هر یک از بیماری‌های قلبی نیز حساب و کتاب دقیق نداریم، اما می‌دانیم که هزینه این بیماری‌ها در بخش خصوصی خیلی بالاست مثلا هزینه آنژیوگرافی در بخش دولتی حدود دو میلیون تومان است و هزینه همین عمل در بخش خصوصی حدود ۲۰ میلیون تومان است البته این هزینه‌ای است که به صورت قانونی دریافت می‌شود. مثلا هزینه هر استنت قلب ۲۰ میلیون تومان است یعنی اگر یک بیمار به سه استنت قلب نیاز داشته باشد هزینه آن ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

به گفته سماوات بیماری‌های قلبی و عروقی عامل ۴۲ درصد مرگ و میر در کشور است و مردان بیش از زنان به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. بیماری‌های قلبی به طور کلی دو دسته هستند یک دسته که از زمان تولد با ماست و اختیار آن با ما نیست و دسته دوم بیماری‌هایی که به علت سبک زندگی نادرست مثل تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و الکل، استرس، کم‌تحرکی به وجود می‌آید و اختیار آن دست ماست و می‌توانیم با کنترل آن‌ها از بروز بیماری پیشگیری کنیم.

بیماری‌های قلب و عروق علت ۴۰ درصد مرگ ایرانیان است و با احتساب مرگ سالانه حدود ۳۵۰ هزار نفر در کشور، هر سال حدود ۱۴۰ هزار نفر بر اثر این بیماری‌ها که با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است جان خود را از دست می‌دهند

وی گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌کند با غربالگری بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های کرونری قلب را زودتر تشخیص دهند و با اجرای پروتکل‌های درمانی آن‌ها را تحت کنترل درآورد. به همین علت در سامانه سیب فراخوان می‌دهیم تا افراد ۳۰ ساله و بالاتر را از نظر دیابت، فشارخون، چربی‌خون، کلسترول، LDL، HDL و تری گلیسرید بررسی کنیم.

۳۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در ایران کلسترول خون بالا دارند. ۳۹ درصد تری گلیسرید بالا و ۱۴ درصد قندخون بالا دارند. همچنین ۹۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در ایران کمتر از ۵ سهم در روز میوه و سبزی می‌خورند و این ارقام تقریبا در همه استان‌ها یکسان است.

نقش آلودگی هوا در بیماری‌های قلبی

کارشناس مسئول بیماری‌های قلبی وزارت بهداشت افزود: آلودگی هوا نیز در بروز بیماری‌های عروق کرونر و آریتمی‌های قلبی تاثیرگذار است. بیماری‌های عروق کرونر مهمترین بیماری‌های قلب و عروق هستند که علائم متفاوتی دارد. یکی از علائم آن تنگی نفس هنگام راه رفتن است.
درد ققسه سینه نیز می‌تواند یکی از علائم بیماری قلبی باشد، این درد‌ها ممکن است در ناحیه شانه یا حتی فک هم باشد. اگر این درد‌ها طول کشید حتما باید به پزشک مراجعه شود.

برخی افراد که سابقه بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا دارند احتمالا با توصیه پزشک قرص زیرزبانی دارند و در صورتی که با افزایش فشار خون مواجه شدند باید آن را مصرف کنند، اما حتما باید قبل از آن فشار خون گرفته شود.

وی گفت: بیماران قلبی در شرایط اورژانسی نباید بدون مشورت پزشک خوراکی مصرف کنند و در مواردی باید فقط مقدار کمی آب همراه قرص مصرف کند، زیرا ممکن است مقداری از آب وارد ریه شود و ریه فرد هم درگیر شود. در این شرایط بهتر است فرد حرکت نکند و سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس و از اطرافیان کمک بگیرد.

تاثیر کرونا بر آمار مرگ بیماری‌های قلبی

دکتر علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در این مورد به گفت: در مورد بیماری‌های قلبی مهم این است که سن ابتلا و مرگ این بیماری‌ها را کاهش دهیم و از میزان مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی کم کنیم. چون افراد در سن بالا به هر حال به علت کهولت سن به طور طبیعی فوت می‌کنند. مهم این است که میزان مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی قبل از ۷۰ سالگی را کم کنیم.

وی گفت: بر اساس آمار‌های موجود بیماری‌های غیر واگیر علت حدود ۷۰ درصد مرگ‌ها در ایران است. بیماری‌های قلبی و عروقی در بین این بیماری‌ها در رتبه اول از نظر میزان مرگ و میر است. حدود ۴۰ درصد موارد مرگ در ایران به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است که با احتساب مرگ سالانه حدود ۳۵۰ هزار نفر در ایران هر سال حدود ۱۴۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند. البته به علل مختلف ممکن است در بیمارستان‌ها علت فوت، برخی بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مثل بیماری‌های تنفسی ثبت شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: البته این آمار در سال‌های شیوع کووید۱۹ تا حدی به هم ریخت و کرونا عامل اول مرگ و میر شد. حتی علت مرگ برخی بیماران قلبی نیز کووید۱۹ ثبت شد. به طوری که در سال ۱۳۹۹، تعداد موارد مرگ ناشی از کرونا ۱۱۹ هزار و ۷۰۹ نفر ثبت شد که ۲۴ درصد موارد فوت را شامل می‌شد. بعد از آن بیماری‌های قلبی با ۹۰ هزار و ۹۰۶ نفر در رتبه دوم قرار گرفت.

به گفته وی، البته رتبه سوم علت مرگ در ایران در سال ۱۳۹۹ نیز سکته مغزی با ۳۴ هزار و ۷۵ نفر و رتبه چهارم بیماری‌های ناشی از فشار خون با ۲۹ هزار و ۵۱ نفر ثبت شد که این بیماری‌ها نیز با مشکلات قلب و عروق مرتبط هستند و با تجمیع آن‌ها باز هم گروه بیماری‌های مرتبط با مشکلات قلب و عروق عامل اول مرگ و میر در ایران بوده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->